czwartek, 20 października 2016



  Latasz, czy świadomie? Najważniejsze Twoje prawa w pigułce





Wchodzę na stronę linii lotniczej, wyszukuję lot, kupuję bilet. Zadowolenie i myśl o urlopie rozlewa się po organizmie…Kto wtedy pomyśli o tym, że mgła uniemożliwi start, lub lądowanie samolotu, wybuchnie wulkan, przez co loty zostaną odwołane, poprzesuwane.  Zazwyczaj nie myślimy o takich teoretycznie nierealnych sytuacjach. Jednak one występują. Jeśli już się pojawią i nas dotkną, lepiej mieć pojęcie jak sobie radzić w konkretnych okolicznościach. Przedstawiam kilka najważniejszych Twoich praw.



Informacja

Jeśli kupujesz lot, który rozpoczyna się na terenie Unii Europejskiej, powinieneś być poinformowany o obowiązujących warunkach. Cena całkowita zawsze powinna być podana z wykazem poszczególnych opłat za przelot jak i obowiązujących podatków. Powinieneś być informowanych o swoich prawach na bieżąco przez linię lotniczą.

Odmowa przyjęcia/opóźnienie/odwołanie

Jeśli Twój lot został odwołany, lub odmówiono Ci przyjęcia na pokład z krótkim wyprzedzeniem, masz prawo do posiłku i napoju, dostępu do komunikacji a także zakwaterowania (w przypadku uzasadnionej konieczności), transportu do miejsca zakwaterowania. W zależności od czasu opóźnienia, pomoc przysługuje następująco:
- co najmniej 2 godziny loty odległości 1500 km lub krótsze
-co najmniej 3 godziny dłuższe loty na terenie UE, lub inne na dystansie 1500- 3500 km
- co najmniej 4 godziny poza UE na dystansie ponad 3500 km





Rozwiazania
Gdy Twój lot został odwołany, lub odmówiono Ci przyjęcia na pokład, przysługuje Ci możliwość zmiany planu podróży, lub zwrot kosztu biletu. W przypadku zmiany planu podróży, powinna zostać Ci przedstawiona oferta przelotu na zbliżonych warunkach do oryginalnej. W możliwie najszybszym czasie, lub w późniejszym dogodnym terminie, ale bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów.

Bagaż.

Linie lotnicze mogą ponosić odpowiedzialność za opóźnienia lub uszkodzenie bagażu. Jeśli wystąpi uszkodzenie, sprawę należy zgłosić do właściwej linii lotniczej, do 7 dni od otrzymania bagażu. Natomiast w przypadku opóźnienia, w ciągu 21 dni od jego otrzymania.




Niezadowolony/a ?

Po pierwsze zwróć się do linii lotniczej. Przedstawiając swoje zażalenie, załączając konkretne dane dotyczące lotu, kopie dokumentów, dane świadków. W razie dalszego niezadowolenia w przypadku Polski, możesz odwoływać się do Urzędu Lotnictwa Cywilnego.




Oczywiście nie życzę abyś musiał kiedykolwiek to robić. Ale lepiej mieć świadomość.

Zatem życzę tyle samo punktualnych startów, co i lądowań ;-)




Wyraź swoją opinię, zostawiając komentarz.
Jeśli podobał Ci się ten wpis, podziel się nim na Facebooku!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz