Latasz, czy świadomie? Najważniejsze
Twoje prawa w pigułce
Wchodzę na stronę linii
lotniczej, wyszukuję lot, kupuję bilet. Zadowolenie i myśl o urlopie rozlewa
się po organizmie…Kto wtedy pomyśli o tym, że mgła uniemożliwi start, lub
lądowanie samolotu, wybuchnie wulkan, przez co loty zostaną odwołane,
poprzesuwane. Zazwyczaj nie myślimy o
takich teoretycznie nierealnych sytuacjach. Jednak one występują. Jeśli już się
pojawią i nas dotkną, lepiej mieć pojęcie jak sobie radzić w konkretnych
okolicznościach. Przedstawiam kilka najważniejszych Twoich praw.
Informacja
Jeśli kupujesz lot,
który rozpoczyna się na terenie Unii Europejskiej, powinieneś być poinformowany
o obowiązujących warunkach. Cena całkowita zawsze powinna być podana z wykazem
poszczególnych opłat za przelot jak i obowiązujących podatków. Powinieneś być
informowanych o swoich prawach na bieżąco przez linię lotniczą.
Odmowa
przyjęcia/opóźnienie/odwołanie
Jeśli Twój lot został
odwołany, lub odmówiono Ci przyjęcia na pokład z krótkim wyprzedzeniem, masz
prawo do posiłku i napoju, dostępu do komunikacji a także zakwaterowania (w
przypadku uzasadnionej konieczności), transportu do miejsca zakwaterowania. W
zależności od czasu opóźnienia, pomoc przysługuje następująco:
- co najmniej 2 godziny
loty odległości 1500 km lub krótsze
-co najmniej 3 godziny dłuższe
loty na terenie UE, lub inne na dystansie 1500- 3500 km
- co najmniej 4 godziny poza
UE na dystansie ponad 3500 km
Rozwiazania
Gdy Twój lot został
odwołany, lub odmówiono Ci przyjęcia na pokład, przysługuje Ci możliwość zmiany
planu podróży, lub zwrot kosztu biletu. W przypadku zmiany planu podróży,
powinna zostać Ci przedstawiona oferta przelotu na zbliżonych warunkach do
oryginalnej. W możliwie najszybszym czasie, lub w późniejszym dogodnym
terminie, ale bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów.
Bagaż.
Linie lotnicze mogą
ponosić odpowiedzialność za opóźnienia lub uszkodzenie bagażu. Jeśli wystąpi
uszkodzenie, sprawę należy zgłosić do właściwej linii lotniczej, do 7 dni od
otrzymania bagażu. Natomiast w przypadku opóźnienia, w ciągu 21 dni od jego
otrzymania.
Niezadowolony/a
?
Po pierwsze zwróć się do
linii lotniczej. Przedstawiając swoje zażalenie, załączając konkretne dane
dotyczące lotu, kopie dokumentów, dane świadków. W razie dalszego
niezadowolenia w przypadku Polski, możesz odwoływać się do Urzędu Lotnictwa
Cywilnego.
Oczywiście nie życzę
abyś musiał kiedykolwiek to robić. Ale lepiej mieć świadomość.
Zatem życzę tyle samo
punktualnych startów, co i lądowań ;-)
Wyraź swoją opinię, zostawiając komentarz.
Jeśli podobał Ci się ten wpis, podziel się nim na Facebooku!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz